Voor bedrijven

Zo maak je een offerte die niemand kan weigeren

“Offertes opstellen, da’s dagelijkse kost voor mij, dat kan ik al!” – we horen het je al zeggen, en kunnen je geen ongelijk geven. Maar we gaan de weddenschap aan, zodat jij je offertes naar een hoger niveau kan tillen. Wedden dat klanten jouw offerte met moeite zullen kunnen weigeren?

1.    Zorg voor een begeleidende brief

Een persoonlijke begroeting en een korte voorstelling van jezelf en je bedrijf komen niet alleen professioneel over, het zorgt er ook voor dat een potentiële klant zich belangrijk voelt.

2.    Vermijd taalfouten

“Dat weet toch iedereen!” Dat is waar, iedereen weet dat taalfouten een absolute no go zijn, en toch duiken ze op als paddenstoelen. Zelf geen taalvirtuoos? Laat je communicatie nalezen door iemand die er iets van kent. Kleine moeite, groot resultaat.

3.    Kies de juiste look & feel

Zorg ervoor dat je offerte de look & feel van je bedrijf volgt. Een offerte met een logo in de huisstijl van een bedrijf oogt goed en zet je bedrijf extra in de kijker. Kies wel voor een subtiele opmaak, en maak het niet te schreeuwerig.

4.    Blijf binnen het budget

Wanneer een offerteaanvrager een budget opgeeft, doet hij dat met een reden. Misschien is zijn budget klein of wil hij niet meer uitgeven dat wat hij aangeeft. Als je met je offerte een mooi aanbod doet én binnen het budget blijft, is de kans groter dat jouw offerte als winnaar uit de bus komt.

budget bokaal

5.    Houd rekening met de wettelijke verplichtingen

Een offerte is een officieel document, en we zouden niet in België wonen als daar geen wettelijke verplichtingen aan verbonden waren. Wist je bijvoorbeeld dat je altijd een geldigheidsdatum en de algemene voorwaarden moet vermelden? Meer nog, een offerte is bindend voor jou, als vakman, wanneer de klant die aanvaardt. Controleer dus zeker of jouw offertes aan die verplichtingen voldoen.

6.    Toon je expertise

Een offerte hoeft geen saai A4’tje te zijn. Voeg gerust een paar foto’s van eerdere realisaties toe. Zo heeft jouw potentiële klant een idee van wat hij kan verwachten én kan jij je expertise tonen. Zorg er wel voor dat het geen prentenboek wordt. Voor extra materiaal heb je natuurlijk je bedrijfsprofiel op homeproved.com.

7.    Gratis is het sleutelwoord

Doe iets gratis en vermeld dat in je offerte. Bied bijvoorbeeld 1x gratis onderhoud aan, extra advies of een gratis herstelling. Op die manier neem je de (potentiële) klant al mee naar de fase na de werken, en geloof ons, dat werkt aanstekelijk (net als het woord ‘gratis’).

free stuff

8.    Zet de voordelen in de verf

Focus in je offerte op de voordelen voor de klant. Het gaat dan zowel over de voordelen die jouw materiaalkeuzes bijvoorbeeld hebben op termijn, maar ook de voordelen die jij als bedrijf biedt, zoals een gratis service of extraatje.

9.    Verantwoord jezelf

Maak van je offerte geen opsomming van losse feiten en bijhorende prijzen. Geef (kort en bondig) uitleg bij elke kost die je vermeldt. Zo weet de klant wat hij kan verwachten, komt hij niet voor verrassingen te staan én heb jij jezelf meteen ingedekt.

10. Verwerk je Homeproved-score in je offertes

Last but not least: verwerk je Homeproved-score in je offerte of je begeleidende brief met behulp van de widgets die Homeproved te bieden heeft. Voor een consument is het oordeel van anderen nog steeds de meest bepalende factor om al dan niet met een bepaalde vakman in zee te gaan. En stoefen mag, af en toe!

homeproved-scores

Als je deze tips toepast is jouw offerte 100% Homeproved, net als jij!

08/08/2020

Vragen en opmerkingen

Heb je vragen of opmerkingen? We beantwoorden deze met plezier.

Vragen over dit artikel?

Vorige artikel
Nieuwe look voor jouw badkamer: ga voor zwart en goud!
Volgende artikel
Buitenverlichting voor elke tuin: geniet van de ideale tuinlampen