Voor bedrijven

Hoe laat je een onuitwisbare, positieve eerste indruk na?

Een eerste indruk maak je maar 1 keer. Dat geldt niet alleen voor het eerste etentje bij je schoonouders of je eerste sollicitatiegesprek, maar zeker ook voor de eerste kennismaking met een (potentiële) klant. Hoe je die eerste indruk van de eerste keer rockt? Als je deze checklist bij de hand houdt, komt het helemaal goed.

  • Luisteren naar de klant
    Of het nu om een telefoontje, een e-mail of een offerte gaat. Zorg dat je luistert naar de klant en die op de eerste plaats zet. Als jij iemand het gevoel heeft dat hij of zij belangrijk is, zorgt dat voor een positieve indruk.
  • Enthousiasme & interesse
    Wees enthousiast in je communicatie. Dat wil zeggen: vrolijk (met mate) en beleefd aan de telefoon, vriendelijk en geïnteresseerd in een e-mail of offerte. Enthousiasme werkt aanstekelijk.
  • Details, details, details
    Als je goed geluisterd hebt, heb je alle details (of toch bijna allemaal) onthouden. Speel hier handig op in door op een kleinigheid terug te komen. Dat geeft niet alleen een positieve indruk, maar je maakt het jezelf ook gemakkelijker voor het verloop van het gesprek of het proces.
  • Orde en netheid
    Niets zo verontrustend als een werf die eruitziet alsof er net een bom ontploft is. Geef je klant een gerust gevoel door orde en structuur te creëren, zowel op een grote bouwwerf als in je gereedschapskist. Die eerste indruk? Professioneel!
  • De kleren maken de man
    Als vakman hoef je natuurlijk geen driedelig pak aan te trekken, maar toch sta je best even stil bij hoe je eruit ziet.
    Kom je voor een eenmalig klusje? Zorg dan voor een fris T-shirt en een werkbroek zonder te veel vlekken, en borstel ook even je werkschoenen voor je ergens binnenstapt.
    Gaat het om een grote opdracht en ga je langs bij de klant om een aantal zaken te bespreken? Laat je werkkledij dan even aan de kant liggen, en ga voor een casual outfit.
  • Time management
    Kom. Nooit. Te. Laat.
    Stiptheid is enorm belangrijk. Klanten, en eigenlijk zowat iedereen, hebben een agenda waar jij ‘maar’ onderdeel van bent, en die ze liefst zelf bepalen. Komt het toch voor dat een andere afspraak uitloopt of dat je vastzit in het verkeer? Breng je klant op de hoogte en maak eventueel een nieuwe afspraak.

Een eenvoudige checklist met een aantal sleutelprincipes om een goeie eerste indruk na te laten is handig, maar niet alles. Het allerbelangrijkste is dat je vanaf het eerste moment jezelf bent. Als het niet klikt, klikt het niet. Dat komt nu eenmaal voor.

Veel succes!

20/08/2020

Vragen en opmerkingen

Heb je vragen of opmerkingen? We beantwoorden deze met plezier.

Vragen over dit artikel?

Vorige artikel
Wabi sabi interieur: ontdek de schoonheid van imperfectie
Volgende artikel
Kooien en ladders: wanneer is een kooiladder noodzakelijk?