Voor bedrijven

Is jouw klant koning? Klantvriendelijkheid is the key to success

sleutel tot succes

Dat je als vakman vriendelijk moet zijn, hoeven we je niet te vertellen. Klantvriendelijkheid houdt echter veel meer in dan dat alleen.We laten 5 consumenten aan het woord die vertellen welke eigenschappen ze belangrijk vinden bij een vakman en wat ze helemaal niet weten te appreciëren. Zou jij bij hen mogen langsgaan?

happy en unhappy klanten

“Een persoonlijke aanpak? Yes, please!”

Thomas V., 31 jaar – Merksem

“Ik vind het belangrijk dat een vakman me niet onnodig lastigvalt. Telefoontjes op gekke uren, overbodige e-mails en talloze bevestigingen hoeven niet voor mij. Ik begrijp dat anderen dat soms weten te appreciëren, maar voor mij hoeft het niet. Dat spreek ik graag af met de persoon die ik in dienst neem.”

“Fouten maken is niet erg, ze negeren wél.”

Martine P., 53 jaar – Wilsele

“De aannemer van mijn nieuwbouwwoning maakte een grote fout bij het opmeten, waardoor de ramen niet pasten. Daardoor moesten er nieuwe ramen worden aangeleverd, wat het hele bouwproces vertraagde. De aannemer in kwestie gaf niet toe dat hij een fout had gemaakt, maar wrong zich in bochten om eronderuit te komen. Fouten maken is menselijk, ik maak er zelf ook veel. Maar geef het aub toe. Dan ben ik ook niet de moeilijkste.”

“Beloofd is beloofd.”

Naïma S., 29 jaar – Sint-Truiden

“Het grote verschil tussen mijn huidge ruitenwasser en de vorige? Beloftes nakomen. De vorige had altijd een excuus, kwam nooit op tijd en deed niet wat afgesproken was. Ik kan veel verdragen, maar heb toch besloten om de switch te maken. Mijn huidige ruitenwasser is punctueel en komt zijn beloftes altijd na. Een kleine moeite voor hem (denk ik?), een wereld van verschil voor mij én mijn ruiten.”

“Formaliteiten: ja, dreigementen: nee.”

Philip G., 51 jaar – Kuringen

“Uiteraard moeten rekeningen op tijd worden betaald en zijn de kleine lettertjes er om na te lezen (en te leven), maar iedereen is wel eens vergeetachtig. In plaats van meteen boze mails te sturen en te dreigen, is een vriendelijk telefoontje, mailtje of sms’je vaak veel effectiever. Als ik op een fijne manier wordt benaderd, zal ik met plezier meteen mijn foutje rechtzetten en me excuseren.”

“Meedenken, da’s pas vakmanschap!”

Léon D., 74 jaar – Waregem

“Ik ben sinds kort verhuisd van een appartement op de eerste verdieping naar een appartement op het gelijkvloers. Nu ik wat ouder word, leek dat de beste oplossing. Mijn terras kon ik zelf onderhouden, maar nu ik een tuintje heb, was ik genoodzaakt een tuinman te zoeken.Op aanraden van mijn buren kwam ik mij mijn huidige tuinman terecht. Echt een man met een hart van goud, die van al zijn tuinen pareltjes wil maken. Hij is oprecht betrokken en denkt altijd mee. Zo dacht ik dat het niet nodig was om een paadje naar het tuinhuis te voorzien, maar leek dat hem toch veiliger. Die betrokkenheid apprecieer ik écht!”

dankbordje aan hek

Allemaal goed en wel, maar hoe weet je nu wat je klanten belangrijk vinden, waar je goed in bent en wat je werkpunten zijn? Door hun eerlijke feedback! Vraag je klanten een beoordeling te schrijven over je werk & service op Homeproved.com.

Wat jij daarbij wint? Je leert uit je fouten én je kan je talenten in de verf zetten via een Homeproved-score.

01/09/2020

Vragen en opmerkingen

Heb je vragen of opmerkingen? We beantwoorden deze met plezier.

Vragen over dit artikel?

Vorige artikel
Een tuinkamer als meerwaarde voor je woning: 3 dilemma’s
Volgende artikel
Metselwerken uitvoeren? Vermijd deze 4 veelgemaakte fouten