Ga je je woning verkopen? Dan sta je voor een paar onzekere weken: je huis te koop zetten, de juiste attesten aanvragen, … En dan maar hopen dat er minstens 1 geïnteresseerde zich aanbiedt en dat die de vraagprijs wil bieden! Om dat verkooptraject zo vlot mogelijk te laten verlopen, is het een slimme zet om een beroep te doen op de diensten van een makelaar! Waarom dat zo is? Dat vroegen wij aan Mara Peeters van vastgoedkantoor Vastigo

Help… waar te beginnen?!

Logo vastgoedkantoor Vastigo

“Er komt een heleboel kijken bij de verkoop van een woning,” aldus Mara Peeters, “en het gaat tegenwoordig zo veel verder dan enkele foto’s te nemen en die op een immosite te plaatsen. De strengere regels rond de wetgeving zitten daar voor iets tussen. Verkopers weten vaak niet waar te beginnen als het over de nodige attesten gaat. Ze zien door de bomen het bos niet meer: wat ik heb ik allemaal nodig en hoe bemachtig ik die documenten? Zo is het verplicht een EPC-certificaat te laten opmaken door een energiedeskundige vooraleer je jouw pand te koop stelt. Doe je dat niet, riskeer je een boete tot wel 5000 euro.”

“En die wetgeving durft regelmatig te veranderen. Een recent voorbeeld zijn de registratierechten, die nu aan een standaardtarief van 7% worden berekend op de gezinswoning, terwijl die vroeger afhankelijk waren van het kadastraal inkomen. Vanaf begin 2019 zal het EPC-certificaat dan weer vervangen worden door het uitgebreide EPC+. Je makelaar volgt de wetgeving nauwgezet op en bezorgt je de nodige documenten. Zo ben je als verkoper van alle stress rond papierwerk verlost!”

Het belang van goede voorbereiding

De juiste attesten zijn slechts de eerste stap richting dat succesvolle verkooptraject. Wil je dat je woning snel verkocht geraakt, zijn er volgens Vastigo twee verdere zaken onmisbaar: een correcte waardebepaling en een weldoordacht marketingplan. Die zijn broodnodig om een goede eerste indruk te maken: daar krijg je immers maar één keer de kans toe.

De waardebepaling bepaalt het succes van de verkoop

For sale-bordje met "sold" voorgeplakt

Een accurate waardebepaling is goud waard. Niemand wil zijn of haar woning natuurlijk onder de prijs verkopen. Maar ook de marktprijs te hoog inschatten kan nare gevolgen hebben. Kandidaat-kopers gaan je woning namelijk vergelijken met andere panden in dezelfde prijscategorie. Die hebben doorgaans meer troeven in handen, waardoor jouw woning allerminst in een positief daglicht komt te staan. De juiste doelgroep zal dan weer juist afgeschrikt worden omwille van de te hoge vraagprijs. Ze zullen het zelfs niet overwegen om een bezoekje brengen: kans gemist dus om die belangrijke eerste indruk te maken.

Makelaars kennen de markt perfect en kunnen op basis van enkele mathematische en emotionele pijlers de waarde van jouw woning bepalen. Ze houden daarbij rekening met de volgende zaken:

  • Locatie en omgeving
  • Oriëntatie
  • Oppervlaktes
  • Slijtage en eventuele toekomstige kosten
  • Huidige markt
  • Mobiliteit (woon-werkverkeer; aanwezigheid van scholen, winkels, openbaar vervoer…)
  • Sfeer die de woning uitstraalt

Maximaliseer je verkoopkans met een marketingplan

Een marketingplan opstellen start steeds met het bepalen van de doelgroep: de leeftijdscategorie en woonplaats van potentiële kopers zijn daarbij doorslaggevende factoren. Zo moet je een villa met vijf slaapkamers niet verkopen aan een koppel twintigers, net zoals je een woning in Limburg niet moet voorstellen aan kandidaat-kopers uit Oost-Vlaanderen. Doelgroep bepaald? Dan komt het erop aan om zeker tijdens de eerste zes weken alles op alles te zetten wat reclame en publiciteit betreft: hoe sneller je woning wordt verkocht, hoe beter. Woningen die lang op de markt staan, verliezen immers hun waarde, waardoor de verkoopprijs daalt!

Op welke manier zorg je dan voor goede publiciteit? Vastigo maakt alvast gebruik van de volgende kanalen:

  • Een bord in de voortuin
    “Onderschat het belang van een bord in de voortuin niet. Dankzij dat bord genereer je veel mond-tot-mondreclame: de buren vertellen het voort en het nieuws bereikt op die manier potentiële kopers uit de streek.” 
  • Overkoepelende immosites zoals Immoweb, Zimmo en Hebbes
    “Op dergelijke sites komen duizenden panden samen. Het komt er dan op aan je te onderscheiden van de rest. Gelukkig weet je makelaar perfect hoe je dat doet. Zo zijn overtuigende foto’s en de toppositie binnen de zoekresultaten een absolute must. “
  • Sociale media
    “Iedereen zit tegenwoordig op sociale media, dus ook kandidaat-kopers. In tegenstelling tot jijzelf, kan je makelaar als bedrijf advertenties plaatsen op sociale media. Zo ontsnapt je doelgroep ook via dit kanaal niet aan jouw pand.”
  • Eigen kantoor en website
    “En dan is er nog de traditionele manier van marketing: promotie maken via onze eigen website en kantoor.”

“Vastigo pakt het daarmee anders aan dan vele vastgoedkantoren. Zo wordt er niet geïnvesteerd in duur drukwerk, zoals flyers en affiches. Die blijken achteraf amper hun nut te bewijzen. Liever rekent men die verlaagde marketingkost op een positieve manier door aan de klant. Onze klanten betalen slechts 2,2% commissie, zonder in te boeten aan reclamebereik. Win-win dus!”

Pre-sale: het concept om je pand in 1-2-3 te verkopen

Maar Vastigo heeft nog een grotere troef in handen: hun unieke pre-sale concept. “Tijdens de pre-sale werken we verder rond die belangrijke eerste indruk. Wij maken eerst zo’n tien dagen actief publiciteit via alle mogelijke kanalen. Vervolgens houden wij een korte opendeurdag van ongeveer twee uur, meestal tijdens het weekend. Dat heeft twee redenen. Enerzijds kan iedereen die wil een kijkje komen nemen. Zo proberen wij de drempel voor potentiële kopers te verkleinen: een afspraak maken is immers niet nodig. Anderzijds heeft die drukte ook z’n effect op het koopgedrag: kopers voelen dat er veel interesse is en zullen sneller beslissen of zelfs de volledige vraagprijs bieden. Zo worden 70% van alle panden in pre-sale verkocht en zelfs 30% aan vraagprijs!

Je huis verkopen zonder makelaar: de risico’s

Vrouw met stress tussen dozen want ze wil haar huis verkopen zonder makelaar
Vermijd onnodige stress en problemen door met een makelaar in zee te gaan!

Wist je dat je woning na zes weken niet langer een “hot property” is. Je hebt er dus alle belang bij om het in sneltempo te verkopen. Want ook de vraagprijs laten zakken kan averechts werken: een woning die lang op de markt staat en waarvan de vraagprijs daalt, wekt argwaan op en zal dus moeilijker verkocht raken. Bovendien zullen kandidaat-kopers niet gehaast zijn om hun akkoord te geven: ze gaan er immers vanuit dat de prijs nog wel wat zal dalen. Maar wat heb je dan verkeerd gedaan? Je woning staat op de grote immosites, je hebt het op Facebook gedeeld met vrienden, je hebt mooie foto’s gemaakt, …

“Vaak zijn het kleine dingen die particulieren niet eens doorhebben”, aldus Mara. “Daar kan een makelaar beter bij helpen: die kent de troeven van een pand en weet perfect hoe je die, zowel op foto als schriftelijk, in de kijker moet zetten. Zorg dat je bed is opgedekt, dat je opruimt, dat je persoonlijke foto’s weghaalt…: je woning moet een toonzaal worden, geen thuis die je verkoopt. Vaak zijn het slechts kleine, goedkope ingrepen die je woning omtoveren van onaantrekkelijk tot hebbeding.”

“Onthoud goed: geen enkel huis is onverkoopbaar, als je maar een juiste prijsbepaling en een goede marketingstrategie hebt! Een makelaar helpt je daar graag bij.”

Mara Peeters – Vastigo

Everybody happy!

Het is een veelvoorkomende misvatting dat een makelaar enkel voor de verkoper werkt. Een makelaar is eerder een derde, objectieve partij die een deal wil sluiten waar iedereen zich comfortabel bij voelt.

“Voor de verkoper start dit al bij het eerste vrijblijvende gesprek. Daar wordt afgetast of die klik er is om een goede vertrouwensband op te bouwen. Ik vertel klanten dan ook dat we immers een soort ‘huwelijk’ zullen aangaan. Open communicatie dragen we daarbij hoog in het vaandel. En natuurlijk doen we er gedurende die termijn alles aan om onze geloftes te eren: we handelen het dossier op administratief vlak van A-Z af én halen alles uit de kast om de woning zo snel mogelijk & tegen de correcte prijs te verkopen.”

“Maar ook de belangen van de koper nemen we ter harte. Zijn er mankementen aan de woning? Dan zeggen wij dat ook gewoon! Gaat het om een woning die aan renovatie toe is? Dan zullen wij de kandidaat-koper van meerdere correcte prijsramingen voorzien. Kopers weten zo duidelijk wat hen te wachten staat en dat schept vertrouwen. En dat wederzijdse vertrouwen is broodnodig voor een succesvolle verkoop.”

Wie is Vastigo?

Vastigo is een jong, maar bloeiend vastgoedkantoor dat actief is sinds december 2016. Mara Peeters neemt hier met hart en ziel de leiding en dat werpt z’n vruchten af: in tussentijd wist ze een nieuwe eigenaar te vinden voor zo’n 80 panden, een succesrate van zo’n 94%. Zelf wijdt ze dit aan de persoonlijke begeleiding en service die ze aan elke klant weet te bieden. Dat leidt tot tevreden kopers én verkopers! Want in 95% van de gevallen vertrouwt ook de koper haar de verkoop van hun eigen woning toe. En dat vindt ze het mooiste compliment dat ze kan krijgen!