Outdoor - Wellness

Met deze 5 ochtendrituelen wordt opstaan een eitje

Ochtendritueel

Als er één basisindeling zou bestaan om mensen te onderscheiden, dan is het wel die tussen ochtend- en avondmensen. Of: tussen zij die om 6 uur met een glimlach op het gezicht uit bed wippen, helemaal klaar voor al wat de dag brengt; en zij die voor 11 uur alleen met twee woorden spreken en het liefst met rust gelaten worden. En toch … durven we wedden dat ook de laatste categorie iets vlotter ontfrommelt met behulp van de volgende vijf ochtendrituelen. Berg die wallen maar op en voel hoe deze wellness-truukjes je energie geven voor de rest van de dag!

1.     Word de GVR

Wie dacht dat we met de meest complexe yogaposes zouden afkomen, mag opgelucht ademhalen. De eerste taak die je stramme lijf ’s ochtends tot een goed einde moet brengen, is ongelofelijk simpel: jezelf heerlijk lang uitrekken! Je hoeft echt niet te springen zodra de wekker afloopt. Ga rustig rechtzitten, stretch gedurende enkele minuten, en denk intussen aan iets leuks dat je te wachten staat (al is het maar het avondeten!).

2.     Drink een groot glas water

Voor ochtendritueel twee hoef je je bed ook nog niet uit – tenminste, als je de avond voordien de juiste voorbereidingen hebt getroffen. Het is namelijk heilzaam om elke morgen een groot glas water te drinken. Niet alleen ontnevelt dit je hoofd; het geeft je lichaam ook een broodnodige vochtinjectie. We zullen niet uitweiden over de hoeveelheid zweet die je elke nacht verliest – geloof ons, het is verbazend veel – maar dit zorgt ervoor dat je elke ochtend een beetje uitgedroogd wakker wordt. Gedaan ermee, dus.

3.     Het engste ochtendritueel: neem een ijskoude douche

ochtendrituelen

Niet meteen afhaken! Het is uiteraard niet de bedoeling om meteen de koude kraan helemaal open te draaien, dat houdt geen mens uit. Begin met heet water tot je lekker opgewarmd bent, en draai daarna de kraan stilaan frisser. Probeer om te beginnen gedurende 60 seconden onder de koude douche te blijven staan. Daar kunnen geen tien koffiekoppen tegenop! Bovendien spoelt de stress meteen uit je lijf en blijft je huid strakker en beter gehydrateerd na zo’n korte shocktherapie.

4.     Bedenk wat je allemaal wil doen

Je doelen even op papier zetten of mentaal oplijsten, duurt he-le-maal niet lang, maar geeft je meteen het gevoel dat je de dag prima aankan. Je kunt het zelfs doen terwijl je koffiezet, de kat eten geeft of de tafel dekt. En dan hebben we het niet over doelen als “mails wegwerken voor 9u30” of “rapport eindelijk eens afwerken”, maar eerder over voornemens van het type “wat er ook gebeurt, ik ga me niet laten afjagen vandaag” of “als mijn collega er goed uitziet, ga ik hem/haar dat gewoon zeggen, en het compliment niet alleen dénken”.

ochtendrituelen

5.     Verwen jezelf met een gezond ontbijt

Het is een open deur, we know, maar goed ontbijten is wel degelijk enorm belangrijk. Iets om het clichégehalte te counteren: vet is niet de vijand! Het is een essentieel onderdeel van een goed ontbijt, dat je tijdens de dag meer zal helpen dan een suikerrijke start die voor hoge pieken en diepe dalen zorgt. Wij hebben gesproken.

 

 

12/01/2017

Vragen en opmerkingen

Heb je vragen of opmerkingen? We beantwoorden deze met plezier.

Vragen over dit artikel?

Vorige artikel
Een sfeervol terras in de winter
Volgende artikel
Architecturale pareltjes in Brussel (deel 2)