Interview Mistral Home – Trendy en kwalitatief woningtextiel!

Mistral Home is een Belgische producent van woningtextiel met een uitgebreid assortiment voor de moderne binnenhuisinrichting. Woningtextiel voor de woonkamer, eetkamer en slaapkamer, zowel particulier als professioneel. En al zeggen we het zelf: het is een assortiment dat menig hart zal bekoren!

Mistral Home ontving ons in z’n gezellig ingerichte toonzaal in hun hoofdkantoor te Nazareth. Daar hadden we een gesprek met Ann Vanderbauwhede over het bedrijf zelf maar misschien nog belangrijker: de Mistral Home producten en hoe die tot stand komen.

Het interview werd opgedeeld in drie delen: ontdek dus zeker ook het stuk over tafellinnen voor de eetkamer en knus beddengoed voor een dromerige nacht!

Wat onderscheidt jullie van andere gelijkaardige merken? Waarom  zouden onze lezers hun woningtextiel bij jullie moeten kopen i.p.v. bij de IKEA?

De producten zijn in eerste plaats Europees. Bovendien gebeurt het grootste deel in België: het ontwerp, het kiezen van de kleuren, etc. De confectie zelf gebeurt in Polen en Bulgarije, hoewel nog een klein stukje ook in België gebeurt. ‘Made in Europe’ is dus zeker één van onze sterkste punten.

Door onze producten in Europa te kopen, zitten we ook met een zeer korte supply chain wat zeker een voordeel is ten opzichte van de Aziatische merken. Door bovendien zo efficiënt mogelijk te kunnen werken, houden we ook de kostprijs relatief laag.

Een ander sterk punt van Mistral Home is onze kwaliteit. Zelf vinden we dat het verschil tussen de Europese kwaliteit en de kwaliteit van de finishing duidelijk voelbaar is als je een product van ons vergelijkt met een product van pakweg China. Die Europese finishing (afwerking) is iets wat niemand kan evenaren. De ruwe grondstoffen komen dus nog wel uit het Verre Oosten maar de afwerking (bedrukken, bewerken van de stof, kleuren, …) gebeurt in Europa. Doordat de afwerking in Europa gebeurt, kunnen we ook veel sneller inspelen om seizoensgebonden zaken en trends. Eén van onze leveranciers is namelijk gevestigd in Spanje en indien we kort op de bal willen spelen voor een bepaald ontwerp of bepaalde trend, kunnen we al binnen twee weken in productie gaan.

Wat betreft de kwaliteit, hanteren we ook een bepaalde standaard. Er is een minimumkwaliteit waaraan onze producten moeten voldoen en die minimum wordt bepaald aan de hand van het aantal draadjes per vierkante centimeter. Dat bepaalt op zijn beurt dan hoe de stof aanvoelt: ruwer of zachter. Bij Mistral Home hebben we dus niet als doelstelling om de goedkoopste te zijn maar om een zo goed mogelijk product af te leveren tegen een zo scherp mogelijke prijs. Onze manager zegt het altijd als volgt: “we willen de boetiek zijn van de supermarkten”. Dit betekent dat we een mooie kwaliteit willen brengen, dat de mensen steeds trendy producten kunnen kopen bij ons en dat onze producten, die eigenlijk de nodige kwaliteit en allures hebben om in een boetiek verkocht te worden, steeds verkrijgbaar zijn in de supermarkt. Door samen te werken met de supermarkten, kunnen we op grotere schaal werken wat de kostprijs natuurlijk ten goede komt.

Mistral Home producten zouden dus kunnen omschreven worden als betaalbare luxeproducten. We bieden bv. ook satijn aan. Voor een satijnen 2-persoonsdekbed zou je in een boetiek al gauw €250 à €300 kwijt zijn terwijl je de onze voor €75 kan kopen in de Makro.

Op jullie website vinden we terug dat jullie sterk inzetten op duurzaamheid: wat mogen we hieronder verstaan?

Het duurzame komt vooral terug in onze collectie tafelbekleding die bewerkt is met Teflon. Teflon is eigenlijk een extra laag die verwerkt wordt op  de stof die ervoor zorgt dat het water- en vuilafstotend wordt. Dit betekent dus dat vocht en vuil meteen, en dus niet een dag of 2 later, kunnen afgeveegd worden zonder dat het vlekken nalaat of dat het in de stof trekt. Dit leidt er dus toe dat je jouw tafellakens en dergelijke veel minder moet wassen wat op zich al veel duurzamer is. Bovendien hebben we nog een andere collectie waarbij er ook nog een acrylcoating voorzien wordt wat het al helemaal water- en vuilafstotend maakt.

Daarnaast zorgen we ook dat onze producten verantwoord verpakt worden, denk maar aan FSC-karton, en promoten we ook het biokatoen. Ten slotte zorgen we er ook bij de productie van onze producten voor dat er geen schadelijke stoffen gebruikt worden die niet door het milieu verwerkt kunnen worden. En ook op vlak van onze logistiek trachten we zo efficiënt en milieuvriendelijk mogelijk te werken.

Hoe komt het ontwerp van een nieuwe lijn tot stand?

In eerste instantie vertrekken wij steeds vanuit trendpresentaties, bv. bij Mode Information in België of bij Trend Union in Parijs. Daar worden dan de trendboeken voorgesteld aan de hand van een uitleg maar ook aan de hand van beeldmateriaal waarbij ze zich gebaseerd hebben op de nieuwste trends die ze oppikken in verschillende steden en wat er gebeurt in de wereld (de economie, de kunstwereld, …). Al die invloeden worden dan verwerkt in die trendboeken waarop wij ons dan vervolgens gaan baseren voor het ontwerpen van nieuwe collecties. Die trendboeken vormen ons eerste informatiepunt.

Vervolgens gaan we een kijkje nemen op de verschillende beurzen. Bijvoorbeeld Première Vision, welke gespecialiseerd is in mode, waar we ontdekken wat er gebeurt in de modewereld: welke dessins en kleuren worden voorgesteld, welke combinaties maken we, …? Dit doen we omdat de mode en het interieur steeds meer verweven zijn en het ene beïnvloedt het andere en vice versa. Het interieur volgt de mode dus op en daarom is het belangrijk om de trends uit de modewereld te vertalen naar het interieur.

Als laatste gaan we kijken in de winkels: wat is er actueel en wat ligt er nu in de winkels? Wat verkoopt wel, wat verkoopt niet? Die laatste stap is belangrijk om te zien wat er nu in de winkels beland is van wat er een jaar geleden werd voorgesteld in trendboeken & beurzen. We controleren dan ook goed wat wel en niet verkoopt om zo op termijn steeds beter te kunnen bepalen welke trends het wel of niet tot in de winkels zullen maken.

Het is dus zo dat alles wat in de modewereld een trend is, 1 à 2 jaar later ook een trend wordt in het interieur. Mode is vluchtig en bovendien ook seizoensgebonden terwijl een interieurtrend over een langere periode gaat. Niemand zal dan ook z’n interieur verschillende keren op een jaar vernieuwen. Wel leggen we hier en daar nieuwe accenten a.d.h.v. bv. een nieuw behang, nieuwe gordijnen, nieuwe hoezen, … Bovendien zijn kledij ook kleinere stukken terwijl in het interieur je al gauw met grote ‘vlakken’ bezig bent (gordijnen, meubels, …) dus die evolutie verloop trager bij het interieur. Ook niet alles uit de mode is te vertalen naar het interieur en soms starten de trends ook bij het interieur, zoals de trend van de fluokleuren. Daarom is het dus interessant om beide werelden te volgen maar zeker ook de kunstwereld omdat ook die een grote invloed hebben op de interieurtrends.

Als laatste moet je uiteraard ook rekening houden met je klanten. Je moet weten wie je klanten zijn en de trends daarop afstemmen. Je moet mee zijn en hip zijn zonder te overdrijven zodat je toch een grote doelgroep kan aanspreken.

Stemmen jullie het woningtextiel ook af op de grote interieurstijlen (landelijk, modern, klassiek, minimalistisch, …)?

Voor de komende collecties hebben we een totaal nieuwe manier van werken gekozen. We hebben 6 collecties gemaakt die we onderverdeeld hebben in 3 groepen: een klassieke collectie, een romantische collectie en een landelijke collectie. Iedere collectie is dan ook weer onderverdeeld tussen traditioneel en trendy om zo ook het oudere en het jongere doelpubliek te bereiken. Die drie (interieur)stijlen zijn voor ons het belangrijkst aangezien we zo zowel het hippe en jongere als het iets oudere en wat meer traditionele publiek bereiken.

Vervolgens kijken we dan naar de trends en bedenken we daar thema’s bij en gaan we na welke klanten we bij die thema’s kunnen plaatsen. Wat we in de toekomst zeker ook gaan doen, is de man meer verwerken in onze klantenprofielen. Steeds meer mannen spenderen steeds meer geld aan luxeproducten en aan producten die initieel enkel door de vrouwen gekocht werden. Onze collecties worden dus ook daar aan aangepast zodat we een zeer brede doelgroep kunnen aanspreken.

Wat zijn jullie populairste producten?

Bij Mistral Home doen we alles rond binnenhuistextiel, behalve handdoeken. Dat uitgebreide aanbod is één van onze sterkere punten en de populairste producten zijn dan ook verspreid over de verschillende productcategorieën. Dekbedovertrekken zijn sowieso altijd zeer populair, maar deze winter zijn de flanellen dekbedden zeer hard in trek. Om even aan te tonen: we hebben een actie gedaan bij Makro waarbij we in 6 winkels op 2 weken tijd maar liefst 8.613 flanellen dekbedden verkocht hebben. Wat onze flanellen dekbedden zo populair maakt, is dat we ze in een nieuw en fris design stoppen met leuke kleuren terwijl de concurrentie steeds voor oubollige designs en ouderwetse kleuren gaat.

Tafellinnen zijn ook populair en dan zeker ook de collectie die bewerkt is met Teflon. Qua kleuren valt het ook op dat 80% van onze rode tafellinnen verkocht worden in de laatste maanden van het jaar. Voor de lente- en zomermaanden is vooral het groene populair omdat het fris oogt. Maar wat zeker ook populair is, ondermeer omdat weinig of geen fabrikanten het doen, zijn de stoel- en zetelhoezen. We maken deze in verschillende designs en verschillende kleuren wat zeker aanslaagt bij onze klanten.

Welke (interieur)tips hebt u voor mensen die hun interieur wat warmer willen aankleden?

Het belangrijkste hierbij is kleur en belichting. Ook stoffen en materialen zijn belangrijk, denk maar aan wollige plaids wat warmte en gezelligheid uitstraalt. Het hangt er daarnaast ook vanaf hoe je jouw interieur aankleedt: leg je twee kussens in de zetel of eerder een stuk of 6? De 6 kussentjes nodigen uit om je meteen in de zetel te nestelen en zullen het geheel dus veel warmer maken. Ook plaids mogen zeker niet ontbreken in een warm interieur.

Belichting is allicht het belangrijkste. Dimmers helpen al veel maar wat het probleem is dat veel mensen slechts 1 grote lichtbron van bovenaf hebben. Je kan beter kiezen voor verschillende lichtbronnen zodat het groot licht gedimd kan worden en je verschillende kleine lampen kan doen branden wat veel gezelliger is.

We danken Ann en Mistral Home alvast voor de goede ontvangst en het leuke gesprek en we raden je zeker aan om ook de tips in de twee andere interviews met Mistral Home te ontdekken!

Uw vragen of opmerkingen bij dit artikel

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.