Interieur

Gesprek met de makers van interieur app Decolabs

Onlangs berichtten we over de Belgische applicatie Decolabs die je de mogelijkheid geeft je eigen interieur in te richten door gebruik te maken van Augmented Reality. Nog niet vooruitstrevend genoeg? Richt je interieur dan in real-time in!

De app werd bedacht door Nicolas Verellen maar zoals het spreekwoord zegt staat er achter elke grote man ook een groot team. iWonen sprak daarom met Sylvester Vrints & Nik Voets van Decolabs. Sylvester is verantwoordelijk voor de marketing & sales van Decolabs waarbij hij vooral contacten legt met fabrikanten om hun meubels in de applicatie te plaatsen. Daarnaast werkt hij ook het verhaal achter Decolabs mee uit. Nik Voets is verantwoordelijk voor de Sales & Business Development en heeft als CFO ook een uitstekend zicht op de financiële aspecten van de applicatie.

Nieuwsgierig als we zijn, wilden we graag wat meer te weten komen over het hele Decolabsverhaal: wat is Decolabs juist? Waarom bestaat het en voor wie werd het gemaakt?

Kunnen jullie even toelichten wat Decolabs juist is?

Decolabs is dus een interieur applicatie die het mogelijk maakt je ruimte in te richten aan de hand van een catalogus met 3D-beelden van meubelen. De app werd begin dit jaar bedacht door Nicolas Verellen en werd ontwikkeld door Twinkles.

Ondertussen merken we toch dat de app een succes aan het worden is. Zo stonden we in oktober op Interieur 2012 waar we een honderdtal mensen gesproken hebben uit verschillende sectoren die interesse hadden om met ons in zee te gaan. Momenteel zijn we dan ook in gesprek met verschillende partijen:

In eerste plaats hebben we de algemene Decolabs app in de App store die momenteel nog wat beperkt is.

Test Decolabs nu uit en download de Decolabs app in de App store

In tweede plaats zijn we in gesprek met de fabrikanten die interesse hebben om hun eigen catalogus in de Decolabs app te verwerken. Zo kunnen ze dan hun eigen applicatie beginnen met hun eigen naam om vervolgens hun producten te gaan promoten.

De derde partij bestaat uit de multi-brand stores die de app willen gebruiken als ondersteuning voor hun klanten. Daarbij kijken we ook naar een manier om van de online keuze en bestelling over te gaan naar een offline model waarbij de klant d.m.v. een voucher naar de winkel kan stappen en zo zijn configuratie eerst kan bekijken en voelen vooraleer hij deze aankoopt.

De volgende partij zijn de producenten. Zij kunnen Decolabs dan gebruiken om te zien hoe hun product presteert t.o.v. andere producten, of er veel of weinig interesse is, welke mensen het product graag hebben en in welke setting het wel of niet gebruikt wordt. Uiteraard wordt er zo veel data geproduceerd die de producent dan kan gaan analyseren om te kijken of zijn product al dan niet succesvol zou worden. Hiermee zouden bv. ook reclamecampagnes en acties opgezet kunnen worden.

De laatste partij bestaat dan uit de vastgoedbedrijven. Zij hebben nu bv. één appartement als modelappartement maar in feite zouden zij al hun appartement als modelappartement kunnen gebruiken. Zij zouden hun klanten dan naar Decolabs kunnen doorverwijzen en hen daar de mogelijkheid geven de appartementen die hen interesseren, in te richten met de meubelen naar hun keuze. Zo kan Decolabs gebruikt worden om de verkoop van appartementen te stimuleren of zelfs om die verkoop te promoten, maar dan zal het via een aangepaste versie van Decolabs zijn.

De focus ligt momenteel echt op het in zee gaan met bepaalde fabrikanten waarbij we de app gaan aanpassen en herschrijven zodat zij de app zelf als branded applicatie kunnen gaan gebruiken.

Vanwaar kwam het idee om een app als Decolabs te ontwikkelen

De oprichter Nicolas Verellen was aan het verhuizen en wilde zijn ruimte inrichten en zocht daarbij naar een toepassing die hem daarbij kon helpen. Aangezien hij zo’n applicatie of toepassing niet kon vinden, besloot hij om zelf zo’n applicatie uit te werken en zo is Decolabs gegroeid. Om Decolabs verder uit te kunnen bouwen, heeft hij het bedrijf Idealabs opgericht dat start-ups (beginnende bedrijven) begeleidt bij het uitwerken van een product en het vermarkten van dat product.

Hoe maken jullie het onderscheid met apps als IKEA Now?

Persoonlijk vinden we de IKEA Now app geen concurrentie. Het geeft je de mogelijkheid om de producten vanuit alle hoeken te bekijken maar het geeft niet de mogelijkheid om je ruimte echt in te richten zoals Decolabs dit doet.

Daarnaast zijn er nog verschillende applicaties maar daar zijn dan bv. beperkingen zoals een foute of helemaal geen dimensionalisering. Bij Decolabs trachten we een zo levensecht mogelijk beeld te scheppen van zowel het meubel als de ruimte en daarbij nog hoe het meubel zich verhoudt tegenover de ruimte. De proporties zitten bij ons dus goed, iets waar andere apps vaak niet in slagen.

In onze niche waarin we ruimtes correct willen dimensionaliseren en inrichten met 3D-meubels zijn we tot op heden nog uniek.

Hoeveel gebruikers zijn er al? Actieve gebruikers?

Momenteel zo’n 2000 wat op zich niet zoveel is maar het verbaast ons ook niet aangezien we nog geen promotie gedaan hebben en aangezien er ook nog niet zoveel meubelen in zitten.

Onze focus ligt echter niet zozeer op de applicatie in de App store. Aangezien de app gratis is –  en ook al plakken we er een prijs op van €1 – zullen we daar geen grote inkomsten mee verdienen. We willen zo snel mogelijk naar de markt om het concept te testen en verder uit te bouwen. De gebruikers die we momenteel hebben, zijn eerder interessant als bèta-users (testers) waar we dan ook feedback van krijgen om de app te verbeteren.

Is er een speciale reden waarom er enkel design meubelen gebruikt worden?

Je start altijd met niets en om eigenlijk zo snel mogelijk tot een behoorlijke catalogus te komen, moet je op zoek gaan naar fabrikanten die geld hebben om hun meubels om te zetten naar 3D-bestanden. Een logisch gevolg is dat je dan terecht komt bij grote fabrikanten die het hoogste, het mooiste, het duurste, … aanbieden.

Er is echter geen enkele reden om er bv. IKEA-meubelen in te plaatsen maar uit pure noodzaak zijn we gestart met deze design meubelen. We zijn er ons wel van bewust dat we het volume van de catalogus moeten uitbreiden en dat zal dan ook snel gebeuren.

De klanten waarvoor we een branded applicatie zullen maken, zullen uiteraard ook de mogelijkheid krijgen hun meubels toe te voegen aan de Decolabs applicatie die je in de App store kan downloaden. Op die manier zullen we de catalogus gevoelig kunnen uitbreiden.

Bovendien is het ook de bedoeling dat gebruikers de mogelijkheid krijgen om de meubelen uit de catalogus ook rechtstreeks te bekijken of te bestellen op de website van de fabrikant. Bij de meubels zullen ze dus kunnen doorklikken naar de website van de fabrikant waar ze alle nodige verkoopsinformatie krijgen. De bedoeling is dat we de gebruiker dan ook een voucher bezorgen waarmee ze ofwel naar de webshop kunnen ofwel offline naar de fysieke winkel kunnen gaan om daar het product verder te bekijken en eventueel aan te kopen.

Zal Decolabs ook uitgebreid worden naar het hele interieur?

Momenteel ligt onze focus op de catalogus: deze willen we volledig uitbreiden maar we willen ook de mogelijkheid inbouwen om de meubels van kleuren en van materialen te kunnen veranderen. Volgens ons is dat de essentie om een ruimte vorm te kunnen geven en naar uw smaak te kunnen inrichten dus daar ligt nu vooral de focus op. Eens de technologie er is om bv. de kleur van muren aan te passen, zullen we dat zeker verwerken in de applicatie.

Het probleem daarbij is dat we vertrekken vanuit een realistische foto. Des te meer elementen je gaat toevoegen die niet eigen zijn aan de foto, des te ‘onechter’ het zal aanvoelen. Voor ons is het belangrijk om zo realistisch mogelijk te kunnen werken. Zo spraken we onlangs met een student die 3D-interieurs maakt waarbij hij rekening houdt me de ‘fouten’ in het interieur: dat muren niet altijd perfect recht zijn, dat de lichtinval niet altijd perfect is, … en dit zorgt voor een meer realistisch beeld.

Voor ons is het dus een kwestie om enerzijds zo realistisch mogelijk te kunnen werken en anderzijds snel en zonder enige technische kennis je interieur vorm te kunnen geven.

Hebben jullie al gedacht aan een koppeling met Pinterest?

We willen zeker een integratie van Pinterest maar daarvoor zouden we samenwerken met het bedrijf Octopin, een bedrijf dat ook actief is binnen Idealabs, dat de verkoop via Pinterest ondersteunt en optimaliseert.

Wat we als eerste zouden willen doen, is de Decolabs applicatie aanpassen voor een specifiek merk zodat al hun meubels in de catalogus zitten en dat we dat dan linken aan Pinterest gebruik makende van de tools van Octopin.

Wat zijn de plannen met de Decolabs community?

Momenteel zijn we in gesprek met verschillende partners die zelf b2b-communities hebben binnen de interieurwereld die met ons willen samenwerken om die community verder uit te bouwen. Het is dus de bedoeling om een designer community te bouwen die feedback kan geven aan de beste ontwerpen die onze gebruikers doorsturen naar die bestaande community.

Het uitbouwen van een community is echter niet ons vak. We werken liever samen met die bestaande communities aangezien die toch al bestaan.

Ik hoorde dat jullie Decolabs gelanceerd hebben op de Internet Week in London. Hoe werd Decolabs ontvangen door de industrie & de pers?

De Internet Week was fantastisch. Veel lovende woorden maar ook verschillende opmerkingen wat op zich ook positief is aangezien we die dan zo snel mogelijk in onze applicatie kunnen verwerken. Des te meer mensen we tegenkomen, des te minder opmerkingen of kritiek aangezien we alles meteen verwerken.

Bekijk de trip naar de London Internet Week.

Wat zijn de toekomstplannen voor Decolabs?

De opdracht nu bestaat eruit om de eerste klant binnen te halen om samen de toegevoegde waarde van de applicatie te kunnen ontdekken: wat levert de applicatie op voor een fabrikant? Wat is het voordeel voor de fabrikant en zijn klanten?

Daarnaast zijn we ook nog op zoek naar het juiste verdienmodel: gaan we de software aanbieden aan bedrijven zodat zij zelf hun catalogus in de applicatie kunnen plaatsen? Dit kunnen we dan via een eenmalige licentie aanbieden of op basis van een (maand)abonnement of op basis van de meerverkoop. Een tweede belangrijk verdienmodel is de data mining of m.a.w. alle gegevens die de applicatie oplevert: welke mensen kiezen welke meubelen? Wat wordt veel gekozen, weinig gekozen? Heel die data is zeer waardevol naar o.a. de marketing toe en ook dat vormt dus een interessant verdienmodel.

We danken de mannen bij Decolabs voor dit interessante gesprek en een blik achter de schermen en wensen hen alvast veel succes met de verdere uitwerking en vermarkting van de Decolabs app!

En hopelijk komen er nog gelijkaardige apps zodat het interieur inrichten nog makkelijker en vooral nog leuker wordt!

08/01/2013

Vragen en opmerkingen

B
Bert

Leuke App! Er zijn heel wat (gratis) apps rond interieur, bouwen en verbouwen. Op deze blog vind je ook heel wat tips: http://www.zelfbouwmarkt.be/blog/badkamers/de-beste-woonapps-die-je-helpen-verbouwen

Vragen en opmerkingen

Heb je vragen of opmerkingen? We beantwoorden deze met plezier.

Vragen over dit artikel?

Vorige artikel
5 vragen aan het bureau Make Architects
Volgende artikel
De keukentrend voor 2013: de open keuken