Interieur - Design

INTERVIEW – Fab.com en het toegankelijk maken van design!

iWonen had onlangs een gesprek met de grootste en snelst groeiende webshop in design. We hebben het hier uiteraard over Fab.com welke ook in België sterk aan populariteit wint. Hoe kan het ook anders, met leuke en vooral unieke design items die spontaan een lach op je gezicht toveren? De slogan luidt dan ook “Smile, you’re designed to.”

Fab.com bestaat intussen zo’n 15 maanden maar is op die korte tijd uitgegroeid tot de nr. 1 in design. Wij spraken met de European Chief Officer Maria Molland en hoorden haar uit over Fab.com, waarom jullie Fab.com zouden moeten kennen en wat de toekomst nog zal brengen…

Fab.com: alledaags en uniek design in verschillende categorieën

Als we Maria Molland vragen om Fab.com in enkele woorden te omschrijven, krijgen we als antwoord dat Fab.com een marktplaats is waar mensen alledaags design kunnen vinden doorheen verschillende categorieën: verschillende producten doorheen verschillende categorieën in verschillende prijsklassen. 50% van de producten vallen onder de ‘home categorie’ waarbij we het hebben over design tapijten, kussens, meubels, kunst, … van 10 tot 5000 euro. Andere categorieën zijn bv.: vrouwen, juwelen, technologie, …

Het kopersteam van zo’n 70 mensen wereldwijd gaat daarbij continu op zoek naar unieke producten: kleurrijke, grappige en originele producten waarmee mensen een emotionele connectie hebben; producten die hen spontaan doen lachen. En dat is meteen ook één van de redenen waarom jullie Fab.com zouden moeten leren kennen: de producten die ze verkopen zijn zo uniek dat je ze bijna nergens anders vind!

Van idee tot ’s wereld grootste design webshop!

Het idee voor Fab.com kwam er nadat de twee oprichters, Jason Goldberg & Bradford Shellhammer, de koppen bij elkaar staken om te bepalen waar hun passie lag. Op dat moment hadden ze samen al een sociaal netwerk maar dat bleek niet zo goed te werken. Na 10 minuten brainstormen bepaalden ze dat hun grootste passie design is. Het sociale netwerk werd vervolgens omgevormd tot een platform waarop ze dagelijks design inspiratie & verkopen plaatsten. Na amper 5 maanden hadden ze al (meer dan) 1 miljoen gebruikers wat betekent dat ze sneller groeiden dan Facebook, Twitter & Groupon.

In februari 2012 maakte Fab.com de overgang naar het Europese vasteland door de Duitse flash sale website Casacanda over te nemen. Sindsdien is het Europese team van 40 werknemers gegroeid naar meer dan 200 werknemers en hebben ze ook het Engelse bedrijf Llustre overgenomen. Om het in cijfers uit te drukken: sinds de 1e juli is Fab.com qua gebruikers met zo’n 50% gestegen waardoor ze nu maar liefst 8 miljoen wereldwijde gebruikers hebben. Dit vertaalt zich naar een verkoopcijfer van $150.000.000 op jaarbasis waarbij Europa goed is voor 30% van die verkopen.

Wat maakt Fab.com zo uniek als design webshop?

Er zijn 3 aspecten die Fab.com uniek maken: de producten en de website, het sociale aspect en het mobiele aspect.

De producten zijn in eerste plaats dus zeer uniek: slechts 10% van de producten zou je in een andere shop als Amazon.com kunnen vinden. De bedoeling van Fab.com is om mensen design te laten ‘ontdekken’ en ze kennis te laten maken met producten waarvan ze niet eens wisten dat ze die nodig hadden. De producten moeten hen laten lachen en hen het gevoel geven dat design toegankelijk is. Design lijkt voor velen veel te duur en onbereikbaar en dat wil Fab.com veranderen met haar website en producten. Daarnaast is ook de website en het design ervan een bepalende factor voor het succes. Eén van de website designers zei daarover het volgende: “great design means getting out of the way”. Daarmee wordt bedoeld dat het design van Fab.com ‘clean’ is, dat het makkelijk is voor bezoekers om producten te vinden die hen echt bevallen en dat alles zo makkelijk mogelijk gemaakt wordt zoals bv. het check-out proces. De hele gebruikerservaring is zeer eenvoudig en intuïtief gemaakt wat het navigeren door en gebruiken van de site vergemakkelijkt.

Daarnaast is ook het sociale aspect van groot belang voor Fab.com. Maar liefst 50% van hun gebruikers komt van social media. Sinds een jaar (in Amerika, nog maar een week in Europa) maken ze gebruik van de Live Feed en het concept Social Shopping. In de Live Feed kunnen gebruikers producten ontdekken die anderen als hun favoriet aangeduid hebben of gekocht hebben. Niet alleen de favorieten van je eigen (Facebook) vrienden verschijnen hier maar ook die van andere gebruikers. Vervolgens kunnen die producten geliket, besproken of meteen aangekocht worden in de Live Feed. Doordat er zo veel gedeeld wordt in de Live Feed en ook dankzij het unieke karakter van de producten, wordt er ontzettend veel gedeeld op Facebook, Twitter en andere netwerken wat uiteraard voor heel wat trafiek naar de site zorgt.

Ten slotte is er nog het mobiele aspect. Vorige week werd de Fab.com app voor iPhone & iPad gelanceerd en weldra komt er ook een Android app. Amper anderhalve week later wordt maar liefst 15% van de totale inkomsten via mobiel opgehaald. Het grote voordeel voor Fab.com is dat weinig e-commerce bedrijven een goede app hebben om mobiel producten te verkopen. De Fab.com app is zeer clean met een intuïtieve en visuele gebruikersinterface, gebruikers kunnen producten perfect bekijken en zelfs tot op de details inzoomen. Niemand had ooit gedacht dat design producten, en dan vooral die voor het interieur, zo goed zouden verkopen via internet maar de mobiele app en de gebruikersinterface daarvan bewijzen het tegendeel. In de toekomst zullen we dan ook meer en meer mobiele apps en verkopen zien: in Europa is mobiel al na anderhalve week goed voor 15% en in Amerika zelfs al voor 38% van de totale inkomsten van Fab.com.

En dat is dus wat Fab.com zo uniek maakt en waarom jullie Fab.com moeten leren kennen: het unieke en originele aspect van de producten en het gemak waarmee je tegenwoordig echte design items in huis kan halen tegen voordelige prijzen!

Wat brengt de toekomst voor Fab.com?

Momenteel is Fab.com actief in 24 Europese landen waarbij Duitsland en Oostenrijk voor de meeste inkomsten zorgen. Net daarom gaat er meer tijd en moeite gestoken worden in marketing & PR in Europese landen waar het concept van Fab.com écht aanslaat. Daarbij ligt de focus op landen als Nederland, België, Denemarken, Finland, Oostenrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. In het Verenigd Koninkrijk willen ze volgend jaar al even groot zijn als in Duitsland.

Bovendien gaat het aantal verkopen ook opgeschroefd worden. Momenteel zijn er 6 dagelijkse verkopen in het Verenigd Koninkrijk en een 12-tal in Duitsland maar dat zal tegen juli 2013 dus opgevoerd worden naar zo’n 36 dagelijkse verkopen. Er zullen dan ook extra producten en categorieën toegevoegd worden maar bv. ook themaverkopen zoals ‘nighttime sales’ (food sales, vintage sales, pet sales, …) wat uiteraard ook voor extra inkomsten maar ook voor extra gebruikers zal zorgen.

Ook het mobiele aspect blijft belangrijk. Zo wordt er continu gebouwd aan een betere gebruikservaring aangezien steeds meer mensen via mobiele toestellen producten zullen kopen bij Fab.com. Maar ook een groter bereik in de verschillende (nieuwe) landen is belangrijk. Mede daarom zullen er volgend jaar ook extra talen toegevoegd worden aan de site en mobiele apps.

Naast het mobiele aspect wordt er ook ‘achter de schermen’ geïnvesteerd. Dit komt erop neer dat heel de logistiek aangepast en verbeterd wordt. Momenteel is het bijvoorbeeld zo dat wanneer een verkoop stopt, Fab.com de designer van dat product moet contacteren waar ze een inventaris gereserveerd hebben. Vervolgens stuurt die designer de producten naar de opslagplaats van Fab.com waar Fab.com de producten vervolgens verpakt en pas dan kan uitsturen. De bedoeling is dan ook om samen met een team van merchandising & planning analisten trachten te voorspellen welke producten goed zullen verkopen om die tijdig te inventariseren in de opslagplaats zodat mensen hun producten al binnen 2 à 3 dagen thuis ontvangen in plaats van de huidige wachttijd van twee weken.

Ten slotte wordt er ook in de klantendienst geïnvesteerd. Dankzij die investeringen willen ze ervoor zorgen dat ze de klant in iedere stap van het verkoopsproces kunnen laten glimlachen en dat deze dus tevreden is.

Hoe worden de design producten op Fab.com gekozen en welke doelgroepen spreken jullie daarmee aan?

Bij Fab.com zijn ze veel meer bezig met of onze inkopers en gebruikers van het product houden dan met de effectieve verkoopscijfers van een product. Ze verspreiden alleen producten waar ze echt gek op zijn en waarvan ze dus denken dat ook hun gebruikers er gek van zullen zijn. Fab.com gelooft dus voor de volle 100% in de producten die ze verkopen en gaat daarbij, in tegenstelling tot alle andere webshops, niet uit van de verkoopscijfers.

Het bepalen van doelgroepen gebeurt bij Fab.com niet op basis van leeftijd of geslacht maar eerder op basis van interesses. Facebook vormt daarbij uiteraard een belangrijke bron van data. Door correlaties te zoeken tussen verschillende interessegroepen, kan Fab.com bepalen welke producten op welke gebruikers gericht moeten worden. Zo ontdekten ze bijvoorbeeld dat mensen die geïnteresseerd zijn in wijn ook een voorkeur hebben voor specifieke kunstvormen. Door de doelgroepen te bepalen op basis van interesses en correlaties daartussen, kan Fab.com relevante producten aan de juiste mensen aanbieden.

Kan ik als designer producten verkopen via Fab.com?

Aangezien we ook in België heel wat (opkomend) design talent hebben, wilden we wel eens weten hoe de designers die producten verkopen via Fab.com gekozen worden. Maria Molland vertelde ons dat de selectie van designers op twee manieren gebeurt:

Enerzijds is er ruimte voorzien op de website waar designers kunnen opgeven wie ze zijn, wat ze doen en waar ze ook enkele afbeeldingen kunnen opladen van wat ze willen verkopen. Vervolgens kunnen ze dan in contact komen met de inkopers van Fab.com die verantwoordelijk zijn voor de categorieën waarin de designer zijn producten vallen.

Anderzijds werkt Fab.com ondertussen samen met een wereldwijd netwerk van meer dan 5000 designers. In dat relatief kleine wereldje praten de mensen veel met elkaar wat uiteraard ook veel aanbevelingen van designers oplevert.

Belgische designers die dus op zoek zijn naar een platform om hun producten aan de wereld voor te stellen, surfen best een naar Fab.com!

We zijn tijdens het interview heel wat te weten gekomen over de grootste design webshop ter wereld en zijn zo mogelijk nog meer fan van het originele concept van Fab.com! Wie anders maakt design producten immers zo toegankelijk aan zeer interessante prijzen? We danken Fab.com en Chief European Officer Maria Molland voor deze indrukwekkende blik achter de schermen!

Laat ons zeker weten wat jullie van Fab.com vinden en of jullie al lid zijn… En vergeet vooral niet de slogan “Smile, you’re designed to”!

22/10/2012

Jouw vragen of opmerkingen bij dit artikel

Vorige artikel
Een houten terras reinigen voor de winter
Volgende artikel
Trends spotten op Interieur 2012