Interieur - Design

Design webshop Decovry – Be the first to discover!

iWonen had onlangs een leuk gesprek met Steven Coppens van Decovry. Hij vertelde ons wat meer over het ontstaan van Decovry, hun missie en toekomstplannen en uiteraard ook waarom jullie kennis moeten maken met deze 100% Belgische webshop voor ongeziene design producten!

We ontmoetten Steven in De Vooruit in Gent, trouwens ook de ‘geboorteplaats’ van Decovry, met als doel meer te weten te komen over Decovry en dit uiteraard met jullie te delen…

Wat houdt Decovry in?

Decovry is een soort van private sales website. Een gesloten omgeving waarbij we elke week 8 nieuwe designers presenteren met hun producten. De doelstelling daarbij is zoveel mogelijk ongeziene designers of producten te featuren. Het verschil met webshops als Vente-Exclusive is dat wij vooraan de productiecyclus zitten met dus nieuwe of ongeziene producten terwijl Vente-Exclusive gefocussed is op bestaande producten of overstock.

Onze ambitie ligt meer in het ontdekken van nieuwe producten dan puur te focussen op een deal omdat er ergens een overstock is.  Niettegenstaande krijgen leden ook bij Decovry een mooie korting.

Onlangs hadden we een gesprek met Fab.com en ook zij praten over “het ontdekken van nieuwe producten”. Hoe maken jullie dan het onderscheid?

Onze naam Decovry staat enerzijds voor ‘Deco’ (Home & Deco) en anderzijds voor ‘Discovery’. Er is eigenlijk een zeer groot spectrum in Home & Deco. Zo heb je webshops als WestWing die zich focussen op het rustieke terwijl Fab.com zich zeer hard focust op het experimentele en zeer kleurrijke type van goederen. Wij positioneren ons daar ergens tussen waarbij we iets gematigder zijn in het experimentele maar wel nog altijd op zoek gaan naar design.

Je hebt enerzijds dus massaproductie en anderzijds het zeer experimentele en wij zitten daar ergens tussen met een focus op designers die een mooi, goed, commercieel product in de markt willen zetten die daarvoor dus niet noodzakelijk tot het superexperimentele willen behoren.

Daarbij is ook de materiaalkeuze zeer belangrijk. Wij zijn nl. op zoek naar sustainable materialen en dus natuurlijke materialen, gerecycleerde materialen die hierna nog een leven hebben of materialen die makkelijk af te breken zijn. In ons assortiment ga je dus zeer weinig iets vinden dat gemaakt is van puur plastic. We gaan ten slotte ook nooit met massafabrikanten samenwerken.

Sommige producten zijn misschien vergelijkbaar maar er zijn zeker producten bij ons die je nooit bij Fab.com zal zien en er zijn ook producten van Fab.com die je nooit bij Decovry zal zien. Het is dus eigenlijk een ander type van smaak van leden.

Een andere verschil is ook dat Decovry werkt met thematische verkopen m.a.w. we proberen 8 designers rond een bepaald thema samen te brengen bvb “Italian design” “Vintage Fever” …  Het doel is dus niet louter 8 designers te vinden, ze moeten ook samen passen in het thema.

Vanwaar komt het idee om met Decovry te starten?

Het idee komt eigenlijk vanuit de missing link tussen het lezen in luxe decoratie maandbladen en het effectieve aankopen van decoratie. Als je een decoratiemagazine leest dan zie je heel wat decoratie en design inspiratie waar dan een telefoonnummer bijstaat om de producten te kopen. In vele gevallen is dat dan een nummer vanuit het buitenland, van Spanje bijvoorbeeld, waarna je dus naar het buitenland moet bellen om uit te zoeken waar je het product kan kopen.

Met Decovry willen we dus eigenlijk die missing link op een online manier oplossen.

Een beetje zoals wat VT Wonen nu aan het doen is met de overgang van (online) decoratiemagazine naar een webshop?

Het verschil met VT Wonen is dat zij dus volledig de shift naar een webshop maken waarbij ze een volledig productengamma hebben dat ook gecovered wordt in hun magazine. Bovendien lanceert Decovry elke week opnieuw een volledig nieuwe thematische collectie.

Kan je even toelichten voor de lezer wat jullie van A tot Z verkopen?

We verkopen eigenlijk alle producten die in het segment ‘Home & decoratie’ passen: van klein meubilair tot bv. een bord of een glas maar steeds met een specifieke invalshoek. Zo ook verlichting en accessoires & gadgets, uiteraard ook passend binnen ons duurzaam concept zoals bv. een horloge dat volledig uit hout gemaakt is.

Waar het op neerkomt zijn ongeziene producten die je nodig hebt in je huis en interieur. Dus geen copy/paste van producten die je bv. bij IKEA vindt maar eerder unieke, niet-mainstream producten.

De uitdaging voor ons is om op zoek te gaan naar producten die we als eerste op een commerciële manier in de markt kunnen zetten. Als test om te weten of het een goed product voor Decovry is, stellen we onszelf de vraag hoeveel procent van onze leden dat product al eens gezien heeft. Als 95% van de bevolking of van onze leden het product nog niet gezien heeft, dan weten we dat het een goed en origineel product is.

Ik kan me inbeelden dat daar een volledig team van specialisten achter zit die continu op zoek is naar producten?

We hebben eigenlijk een loyaltyprogramma: een systeem van badges waarmee je VIP kan worden. Het VIP-systeem geeft je dan toegang tot nog andere producten en nog andere types van kortingen. Er is echter ook een badge die je kan verdienen als je een product voorstelt dat dan ook effectief verkocht wordt via Decovry. Ondertussen hebben we eigenlijk al een heel team van leden die ons dagelijks nieuwe producten voorstellen. De leden gaan dus samen met ons op zoek naar nieuwe producten en zo creëren we dus een mooie community van actieve gebruikers.

Het probleem bij de consument is dat hij altijd op zoek is naar iets nieuws, iets leuks. In plaats van dat zij al hun tijd spenderen in het zoeken naar nieuwe producten, proberen wij die taak een beetje op ons te nemen en zo hun werk een deel te verlichten.

Is er een specifieke doelgroep waar jullie zich op richten?

De doelgroep bestaat uit mensen die echt interesse hebben in design & decoratie. Onze tagline is “Be the first to discover” en we zijn dan ook op zoek naar de trendsetters, de early adopters van nieuw design. Kortom: mensen die een passie hebben en die de zaken die wij delen ook verder verspreiden naar hun vrienden via Facebook & Pinterest.

We bouwen daarmee dus een community van mensen die een passie hebben voor decoratie en design met uiteraard die twist van het sustainable karakter.

Het aantal designers per week is beperkt tot 8. Zit daar een bepaalde strategie achter?

Onze opinie is dat het volume niet noodzakelijk bepalend is voor de kwaliteit. Mensen willen e-mails ontvangen maar willen er niet mee overstelpt worden en mensen willen verrast worden maar je moet ze dan ook kunnen verrassen. Ons primaire doel bij Decovry is om mensen iets te laten ontdekken en we gaan dus niet zomaar een heleboel producten online smijten, gewoon maar om geld te verdienen. We zijn dus pas tevreden als mensen echt iets nieuws ontdekken op Decovry. Als de mensen alles al gezien hebben dat wij promoten, dan gaan we niet op lange termijn kunnen werken.

We zouden een hoger volume wel aankunnen maar elke dag een nieuwe mail uitsturen met daarin telkens nieuwe producten, is op zich al vrij uitdagend.

Op welke manieren willen jullie social media in de toekomst verder gaan gebruiken? Fab.com startte bv. met het concept ‘social shopping’. Is dat iets wat jullie ook willen gaan doen?

We zijn bezig aan een ontwikkeling i.v.m. een verdere integratie van social media binnen onze site. We willen daarbij absoluut een inspiratiesite zijn waarbij we mensen nieuwe dingen willen laten ontdekken. We gaan daar opnieuw de community bij betrekken en het doel is om samen met de community een ‘inspirerende pagina’ op te zetten waarbij we ook de mogelijkheid bekijken van ‘social shopping’ of ‘shopping together with friends’.

Fab.com werkt bijvoorbeeld ook met de integratie op je Facebook Timeline. Maar we zijn nog niet overtuigd van het feit of dat de beste en efficiëntste manier is om fans te engageren. We zijn alleszins ook wel de mogelijkheden van Facebook en de Timeline aan het bekijken maar bij ons zal het een andere twist hebben dan bij Fab.com en dit staat gepland voor het eerste kwartaal van 2013.

Hebben jullie nog concrete plannen naar de toekomst toe?

Er staan twee activiteiten gepland. Zo is er enerzijds vraag van ondernemers uit het buitenland om bv. een Decovry.de of Decovry.fr op te zetten.

Het andere is dat er ook een kloon van Decovry op de markt zal komen. Deze zal dezelfde filosofie hebben en dus ook rond het concept van duurzaamheid en de zoektocht naar ongeziene design items. We gaan de gebruiker dus nog steeds helpen bij hun ‘discovery experience’ maar dan in een ander segment dan ‘Home & Deco’.

Wat moeten onze lezers zeker onthouden van dit interview?

Vooral de tagline, “Be the first to discover”, moet onthouden worden.

We willen de gebruikers vooral een ervaring geven waarbij ze het gevoel hebben dat ze echt iets ontdekt hebben. Om dat te bereiken, moeten ze doorklikken op onze nieuwsbrief. Slagen we er niet in om hen iets nieuws te laten ontdekken dan moeten ze het ons zeker laten weten want zo kunnen we Decovry nog beter maken en de ‘discovery experience’ verder optimaliseren.

Ben jij echt gepassioneerd door design & decoratie? En wil jij wekelijks nieuwe en ongeziene design producten van straffe designer ontdekken? Schrijf je dan nu in op de Decovry nieuwsbrief!

Wij danken Steven voor het boeiende gesprek en kijken alvast uit naar de volgende nieuwsbrief met ongeziene design items!

25/10/2012

2 Replies to “Design webshop Decovry – Be the first to discover!”

Wouter polfliet
Wouter polfliet

Beste, reeds meerdere malen geprobeerd iets te bestellen via jullie site maar dit lukt ons gewoon niet.IS dit omdat dit niet kan vanuit BElgie? HOe moeten we tewerk gaan? Hebben jullie een toonzaal of is alles via online? Graag jullie antwoord. Dank!

    Iwonen Team
    Iwonen Team

    Beste,

    Heb je het over Inspirerend Wonen of over Decovry?

    Bestellen bij Decovry kan via hun website: http://www.decovry.be

    Wijzelf zijn een online magazine dat dagelijks schrijft over alles wat met wonen en bouwen te maken heeft. We verkopen echter geen producten en hebben dus ook geen toonzaal.

    Mocht je toch iets leuks gezien hebben op onze site, laat me dan weten op welke pagina juist (met url) en dan kan ik eventueel voor je nagaan waar je dat product kan kopen.

    Alvast bedankt voor je bericht,

    iWonen

Jouw vragen of opmerkingen bij dit artikel

Vorige artikel
Interieur 2012 | designer Fabiaan Van Severen
Volgende artikel
Stadsboerderij in Brussel tegen 2014