Douchen na het sporten

Douchen na het sporten: warm of koud?

Na een intensieve work-out is er niks zo zalig als bekomen onder de douche. De zweetgeurtjes wegwassen en vooral … ontspannen! Benieuwd of je dit het best onder een warme of een koude douche doet? We zochten het voor je uit.

Joggen

Warm douchen na het sporten ontspant

Warm of koud douchen na het sportenWarm of koud douchen, het heeft een ander effect op je lichaam, maar het een is niet per se beter dan het ander. Een warme douche werkt eerder ontspannend. Het bevordert de bloedstroom van de spieren naar de huid, wat de spieren rust geeft. Ga nog een stapje verder en stel je douchekop in op een hardere straal. De waterstralen voelen aan als een massage voor je huid en spieren. Heerlijk!

Opgepast! Ga niet te snel na een hete douche naar buiten. Het warme water zet je poriën wijd open, waardoor je erg vatbaar bent voor verkoudheden.

Koud douchen na het sporten herstelt

Een koude douche doet het omgekeerde van een warme douche. Het koude water verbetert ook de bloedcirculatie, maar stopt de oververhitting van de spieren. Omdat er meer bloed wordt gepompt naar je spieren, je organen en dus ook je hersenen, voel je je alerter.

Een koude douche is echter niet voor iedereen weggelegd. Heb je last van hoge bloeddruk of hartstoornissen, dan kan de plotse temperatuurswisseling nefast zijn.

Is er geen gezondheidsrisico, maar ben je gewoonweg een bibberkous? Begin dan met warm water en draai naar het einde toe de koude kraan steeds verder open. De shock is minder groot en het verfrissende resultaat mag er zijn!

Op zoek naar je droomdouche?

Nu er zoveel is gezegd en geschreven over douches, is het misschien tijd om hier ook even bij stil te staan. Beschik je nog niet over de douche van je dromen? Laat je dan inspireren door het aanbod van Facq.

 

Uw vragen of opmerkingen bij dit artikel

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.