Bouw & Reno - Sleutel-op-de-deur

Sleutel-op-de-deur bouwen & administratie: een overzicht

Je hebt een contract getekend met een bouwfirma. Welke formaliteiten moet je nog in orde brengen voor de bouw van je woning kan starten? Op welke manier helpt de bouwfirma je hierin?

Checklist: puntjes voor je kan beginnen bouwen

Proficiat, je hebt een bouwgrond en een contract getekend met een bouwfirma! Voor de werken kunnen starten, moeten er echter een aantal administratieve formaliteiten in orde gebracht worden. Voor een aantal daarvan heeft de architect de verantwoordelijkheid, anderen kan je door de bouwfirma laten uitvoeren. Een aantal documenten zal je zelf aan de bouwfirma moeten bezorgen en de materiaalkeuze zal je natuurlijk ook zelf moeten doen.

Dit is de taak van de architect:

  • Het ontvangstbewijs van het indienen van de bouwaanvraag. Je architect dient voor jou de bouwaanvraag in bij de gemeente. Hij moet hiervan een kopie aan de bouwfirma bezorgen. Tip: zorg dat de bouwaanvraag die je indient zo nauwkeurig en definitief mogelijk is, dan kan je heel wat tijd besparen.
  • Bouw je een halfopen of een gesloten woning? Dan heeft de bouwfirma een kopie nodig van de plaatsbepaling van het aangrenzend pand. Hiervoor kan je architect zorgen.
  • De grond moet ook altijd vrijgemaakt worden van alle obstakels (zoals bomen of sleuven) en perfect toegankelijk zijn voor een vrachtwagen van 20 ton. Ook de grensstenen van de bouwgrond moeten uiteraard aanwezig en zichtbaar zijn.
Hiervoor kan je hulp verwachten/inroepen van je bouwfirma, als je voor een sleutel-op-de-deur project kiest:
  • Kopie van het grondsonderingsrapport. Tijdens een grondsondering wordt de kwaliteit van de ondergrond gemeten. Dit is noodzakelijk om de stabiliteit van de woning te evalueren. Je kan ervoor kiezen deze grondsondering in eigen beheer te laten uitvoeren, maar uiteraard kan Woningen Blavier ook dit voor je coördineren, je bouwt tenslotte een sleutel-op-de-deur woning.
  • Kopie van het EPB-verslag. De energieprestatie en binnenklimaat wetgeving bepaalt de minimumvereisten waaraan je woning moet voldoen. Dit is afhankelijk van je regio en de datum waarop je jouw bouwaanvraag hebt ingediend. Je kan deze post door je architect of een EPB-verslaggever laten uitvoeren, maar natuurlijk kan je ook dit door Woningen Blavier laten coördineren.
Wat je zelf moet doen:
  • Water- en elektriciteitsvoorziening. Je moet ervoor zorgen dat stromend water en driefasige elektriciteit voorhanden zijn bij de werfinrichting, zodat de werken probleemloos kunnen verlopen. De bouwheer staat eveneens in voor de aansluiting van de elektriciteit op het net.
  • Keuze van de materialen voor de ruwbouw. de start van de werken. Het lastenboek van Woningen Blavier voorziet een grote keuzemogelijkheid aan bakstenen en dakpannen. Je hebt zelfs de mogelijkheid om voor andere baksenen of dakpannen te kiezen. In dat geval zal er gewoon een persoonlijke offerte opgemaakt worden. 
  • Notariële eigendomsakte van je bouwgrond en de notariële akte voor het hypothecaire krediet of attest van de bank indien betaling met eigen middelen.
30/04/2013

Vragen en opmerkingen

Heb je vragen of opmerkingen? We beantwoorden deze met plezier.

Vragen over dit artikel?

Vorige artikel
Interieurtip: creatieve lampen
Volgende artikel
Je droomhuis vinden via online immo zoekertjes