Actua

Wat te doen bij een adreswijziging?

Wanneer je verhuist, moet je aan heel wat dingen denken. Er zijn een aantal praktische en administratieve zaken waarmee je druk doende bent. Maar één ding mag je zeker niet vergeten: je adreswijziging! Ook al blijf je in dezelfde gemeente, toch moet je het signaleren. Hoe pak je dat precies aan?

Adreswijziging aangeven

Nadat je bent verhuisd, heb je 8 werkdagen om je adreswijziging aan te geven bij de bevolkingsdienst van de gemeente. Als je dat nalaat, riskeer je een boete. Je kan het adres van je nieuwe woning aan het loket doorgeven, maar ook met een brief, fax of zelfs telefonisch. Hou altijd je rijksregisternummer bij de hand bij de aangifte.

Controle door de gemeente

Na de adreswijziging zal er een wijkagent of een vertegenwoordiger van de gemeente langskomen om te controleren of je effectief op het adres woont. Als dat het geval is, wordt de adreswijziging officieel geregistreerd in het bevolkingsregister en ook in het nationale register.

Wijziging identiteitskaart

Daarna moet je bij de bevolkingsdienst het adres op je identiteitskaart laten aanpassen. Heel wat instanties en organisaties gebruiken het adres dat je opgeeft. Voor sommige volstaat het om de gemeente te informeren van je adreswijziging. Andere zal je persoonlijk op de hoogte moeten brengen.

Voor meer informatie kan je altijd terecht bij de bevolkingsdienst van je gemeente.

25/03/2013

Vragen en opmerkingen

Heb je vragen of opmerkingen? We beantwoorden deze met plezier.

Vragen over dit artikel?

Vorige artikel
Passief wonen: de voor- en nadelen
Volgende artikel
Christophe Coppens stelt kunstcollectie voor