Actua

Op een nieuwe thuis: 3 tips voor een extra vlotte verhuis

vrouw draagt open verhuisdoos

Verhuisplannen? Goed nieuws: redactrice Hanne ook! Zij verlaat het ouderlijk nest en deelt met veel plezier haar ervaringen. Waarop je moet letten als je een huis of appartement huurt, waar de addertjes onder het gras liggen, welke moeilijkheden je zult tegenkomen … in onze “Op een nieuwe thuis”-reeks ontdek je het antwoord op al je verhuisvragen! In dit artikel: waar moet je allemaal aan denken tijdens de dag van verhuis? Ontdek het hier!

Nog bezig aan je zoektocht? Vergeet dan zeker onze checklist niet mee te nemen naar bezichtigingen. Beslist? Maak dan zeker al het papierwerk in orde. En dan is het eindelijk zover: je hebt de sleutel in handen! Nu nog de juiste meubels kopen en je kunt beginnen verhuizen.

Voorbereiding is key

We gaan er niet om liegen: verhuizen is vermoeiend. Maak het jezelf & je helpers dus zeker zo gemakkelijk mogelijk! Demonteer alle meubels op voorhand, zet je verhuisdozen dichtgeplakt klaar aan de voordeur, houd een to-dolijstje klaar … Hoe meer je op voorhand hebt geregeld, hoe sneller je verhuisd bent!

vrouw schrijft op verhuisdoos
Zorg ervoor dat al je verhuisdozen klaarstaan aan de deur. Maak het extra gemakkelijk door op de dozen te schrijven in welke kamer ze moeten komen.

Vergeet ook het huurmateriaal niet. Een verhuiswagen of camionette is sowieso nodig: met een gezinswagen moet je wel 100 keer over en weer. Moet je een paar verdiepingen naar omhoog en kun je niet alle meubelstukken dragen? Huur dan ook een verhuislift.

Opmerking: je buren te vriend houden? Ga dan niet in alle vroegte of in het holst van de nacht verhuizen, zeker als je niet op voorhand verwittigt!

Meer mensen = minder werk tijdens de verhuis

Vele handen maken licht werk: een cliché dat klopt als een bus! Hoe meer familieleden en vrienden je optrommelt op de grote dag, hoe sneller alles in orde zal zijn. Zorg zeker voor een duidelijke taakverdeling zodat niemand elkaar in de weg loopt. De ene rijdt rond met de camionette, de andere zet het bed in elkaar, een groepje zorgt voor de meubels in de eetkamer … Dat gaat snel en efficiënt, én er wordt zeker niets vergeten.

man zet kastje in elkaar en helpt bij verhuis
Vele handen maken licht werk. Terwijl de ene zich bezighoudt met de tafel ineen te vijzen, kan de andere de keuken poetsen.

Tip: Liever jezelf en andere mensen niet lastig vallen en de verhuis uit handen geven? Schakel dan een verhuisfirma in.

Niet alles tegelijkertijd

Tot slot: de inrichting! Op de verhuisdag zelf zet je eerst en vooral de grootste meubels op de juiste plaats. Kasten, bed, tafels, zetel … Pas als die staan waar ze moeten staan, begin je met de accessoires. Dat hoeft heus niet op de dag zelf. Meer zelfs: vaak kun je pas naar de winkel voor gordijnen, tapijten en wanddecoratie wanneer de rest van je interieur in orde is. Eerst moet je ervoor zorgen dat je kunt slapen & eten, pas daarna begin je aan de gezelligheid te denken!

karton als gordijnen
Leuke anecdote: ik had enkele dagen kartonnen in plaats van stoffen gordijnen. De ideale tussenoplossing! Zo gluurde er zeker niemand binnen.

Tip: werk in kleine beetjes. In de week voor de verhuisdag pak je bijvoorbeeld twee dozen per dag in. Of je verhuist op vrije avonden al enkele kleinere, gemakkelijkere dozen. Mijn zetel en tafel stonden zelfs al in het appartement nog voordat ik aan de eigenlijke verhuis begon. Zo ging verhuisdag eens zo vlot!

30/10/2019

Jouw vragen of opmerkingen bij dit artikel

Vorige artikel
Je kleding slim opbergen: zo wordt je kleerkast de ordelijkste in huis
Volgende artikel
Eettafel kopen: dit zijn de ideale afmetingen voor je tafel