Woonadvies.

Interview met Alain Gilles, designer van het jaar 2012 (1)

Op Interieur 2012 sprak iWonen met Alain Gille, die verkozen is tot designer van het jaar 2012. Op een dag besloot hij zijn kantoorbaan in te ruilen voor een boeiende carrière in de design wereld, en dat heeft zo zijn vruchten afgeworpen! Tijdens het interview vertelt Alain Gilles ons over de projecten waar hij momenteel aan werkt, en deelt zijn visie over Belgisch design met ons.

Een buitengewone reis

iWonen: Je bent verkozen als designer van het jaar 2012. In hoeverre heeft dit je leven veranderd?

Alain Gilles: “Ik ben gestopt met werken! (Lacht) Ik lach er een beetje mee, maar het is waar dat je als designer van het jaar een full time job hebt. Het is zeer demanding, zoals ze in het Engels zeggen. Met alle vragen die binnen komen en vier nieuwe projecten die afgewerkt moeten worden en de deur uit moeten, slaap ik niet veel meer. Maar dat vind ik geweldig!”

iWonen: Wat zijn die nieuwe projecten?

Alain Gille: “Er zijn 4 projecten, waarvan er 2 hier op Interieur 2012 worden voorgesteld. De andere 2 zijn te zien op de Orgatech beurs in Keulen, die gericht is op kantoormeubelen. Hier, op Interieur 2012, zie je een aantal bedden die ik gemaakt heb voor Magnétude, een Belgisch bedrijf. Dit zijn bedden die de ruimte in een kamer verdelen. Zo kan je bijvoorbeeld achter het bed een bad plaatsen, of een bureau. Voor Interieur 2012 hebben we een stand gemaakt waar je helemaal rond kan lopen. De bezoekers zien daardoor zowel de achterkant als de voorkant van het bed, waardoor ze het principe van een bed dat de ruimte verdeelt zien. Daarnaast zijn er ook “Grills”, een soort van gekleurd vilt aan het plafond, die de weerkaatsing van het geluid reduceren in openbare ruimtes of in vergaderzalen.”

iWonen: Heb je geen spijt van je beslissing om je job in de financiële sector op te geven om designer te worden?

Alain Gilles: “Ik heb van geen enkele beslissing die ik tot nu toe nam spijt. Ik heb politieke wetenschappen gestudeerd, studies die volgens mij vooral gericht zijn op het begrijpen van de samenleving… iets wat uiteindelijk niet ver ligt van design, design is immers vooral ook een afspiegeling van de maatschappij. Na mijn studies heb ik vijf jaar gewerkt in de financiële sector, en de ervaring die ik daar heb opgedaan helpt me vandaag de dag om de wensen van een organisatie naar de werkruimte toe beter te begrijpen.”

“Bovendien, eenmaal een project wordt geaccepteerd, wordt het concept een product dat je moet verkopen. Je moet het voordeel van de ene kleur ten opzichte van de andere kunnen uitleggen, of de praktische kant van een object kunnen aantonen. Je moet je ideeën aan de mensen verkocht krijgen. Ik heb die vaardigheid geleerd dankzij mijn atypische parcours, een middenweg tussen het praktische en het esthetische, de economie en het design.”

iWonen: Het is dus het werken in een open ruimte dat je geïnspireerd heeft voor de Busy Space collectie?

Alain Gilles: “Dat klopt. Ik kende het probleem van een goede indeling in een open ruimte, aangezien ik zelf gewerkt heb met honderd mensen in één ruimte. Ik heb er zelf alle nadelen van ondervonden, en het is dus iets dat me meteen aansprak. Daarom heb ik de “Busy Space” collectie bedacht. De Buzzihood (winnaar van de Henri Van De Velde prijs) is een akoestische cocon, die je toelaat om je eigen ruimte te creëren in een ruimte vol met mensen. Het is een succesvol ‘room-in-room’ concept.”

29/10/2012

Uw vragen of opmerkingen bij dit artikel

Vorige artikel
Assurance habitation: garantie pertes directes
Volgende artikel
Intérieur 2012 | chaises design du Japon