Een huis ontwerpen, bouwen en inrichten vergt een duidelijke visie. In welk type woning wil je graag vertoeven? In welke woning wil je zowel de grauwe winteravonden als de helderste zomerdagen doorbrengen, de vroege en de late uurtjes, de momenten waarop je schittert en de momenten dat je het liefst van al met een dekentje in een hoekje wil kruipen …

Uiteraard bestaan er verschillende visies op hoe het ideale huis eruitziet. Een daarvan is het modernisme. Modern, dat betekent ruimte en rust. Strakke lijnen en vlakken die sereniteit uitstralen en meubels die praktisch, elegant en eenvoudig zijn. Bovenal wil een moderne villa eerlijk zijn. Het huis verbergt zijn functie niet achter allerlei tierlantijntjes, maar toont zijn bouwstenen en laat zijn hart van beton en glas zien.

De theorie achter het modernisme – en het ontwerp van moderne villa’s – is een leuk onderwerp voor een doctoraatsonderzoek. Voor wie zich liever met de praktijk bezighoudt, stelden we dit overzichtje op van moderne villa’s die als inspiratie kunnen dienen voor jouw bouwproject. Concreet geven we je zes inspiratiebronnen die je écht niet mag missen.

1. Er waren eens een vide en een mezzanine

Hoe groot je landelijke villa ook is, op de een of andere manier voelt ze altijd overvol aan. Dat komt doordat klassieke en landelijke stijlen het moeten hebben van verfijnde meubelen, stijlvolle plafondlijsten en plinten, elegante deurklinken, bijpassende decoratiespulletjes, … Het modernisme gooit dat allemaal overboord en gaat voluit voor ruimtegevoel. Een moderne villa voelt open en licht aan.

Een originele manier om die openheid te verkrijgen is een vide. Een vide is een dubbelhoge ruimte in je huis. Vides zijn ideaal om een ruimte – letterlijk – open te trekken en de ruimtebeleving helemaal te veranderen. Zeker met een mezzanine of een open nachthal slaagt de vide erin om verschillende delen van je woning op een subtiele manier met elkaar in relatie te brengen.

Bron: Roomed.nl | lees ook dit artikel!

Lichtstraat2. En toen was er licht

Datzelfde ruimtegevoel hangt nauw samen met hoe de lichtinval in de woning is. En dan hebben we het niet over elektrische verlichting, maar over daglicht. Een moderne villa zuigt het daglicht naar binnen. Het idee van omkaderde kruisramen doen modernisten af als onnodige sentimentalisme; ze gaan volop voor brede en verdiepingshoge glaspartijen.

Maar ook van bovenaf wordt natuurlijk licht naar binnen getrokken. Daklichten en lichtstraten zorgen overdag voor indirecte, sfeervolle verlichting. In combinatie met witte muren doen ze de ruimte meteen een pak groter lijken.

3. Integratie in de omgeving

Het modernisme wordt niet meteen geassocieerd met de natuur of het platteland. Toch is de moderne bouwstijl in verschillende opzichten beter geplaatst dan de landelijke om een interessant samenspel te creëren met de omliggende natuur. De nadruk op licht en openheid stelt het modernisme in staat om de grens tussen binnen en buiten te doen vervagen.

Veel architecten spelen hier dan ook volop mee. Een interessant voorbeeld uit eigen land is deze bosvilla van het toparchitectenbureau De Vylder Vinck Tailleu. Geen rustiek boshuisje, maar een strakke en eenvoudige constructie die zegt waarop het staat. In de woorden van de architecten:

“Kijken naar de tuin. Vanuit de zetel, vanaf het bed waar ik lig of van de tafel waaraan ik dineer. Dat is het uitgangspunt. Die beuken. Altijd weer in het vizier. Een zetel, een tafel, een bed. Een cascade van kamers. De ene na de andere. Dwars door de tuin van beuken. En kijk ik naar de ene kant of de ander kant: altijd weer die tuin. Ik loop rond, van de ene kamer naar de andere. Het huis is rond. Maar het huis is zelf niet eens rond. Het huis is hoekig. Elke kamer heeft net zijn eigen perspectief. De kamers staan tussen de beuken en de beuken staan tussen de kamers. De textuur van het beton doet niet vreemd aan op deze plek van beuken. Enkel ramen maken nog het verschil tussen tuin en kamer.”

Woning-BM-Filip-Dujardin-2

Woning BM | Fotograaf: Filip Dujardin

Woning-BM-Filip-Dujardin-1

Woning BM | Fotograaf: Filip Dujardin

4. What you see is what you get

Wanneer je een modern huis op papier zet, denk je wellicht vooral aan de eenvoud, de rust en de strakke lijnen in je ontwerp. Maar een moderne villa onderscheidt zich ook door naar oprechtheid te streven. Ken je het Centre Pompidou in Parijs? Alle nutsvoorzieningen van dat kunstencentrum, zoals waterleidingen en roltrappen, bevinden zich aan de buitenkant van het gebouw. Een ontwerpbeslissing die zegt: kijk, zo zit dit gebouw in elkaar! Uiteraard hoef je niet zo ver te gaan bij de inrichting van je eigen villa. Het volstaat om de gebruikte materialen gewoon te tonen.

5. Beleving in je moderne villa

Een ander stokpaardje van liefhebbers van moderne architectuur: beleving. En beleving ís belangrijker dan je zou denken. Onder ‘beleving’ verstaan architecten de gevoelens die een ruimte bij mensen opwekt. Het is een complex samenspel van factoren: lichtinval, materialen, privacy, … Beleving is wat tot stand komt in het huis nadat het gebouwd is, wanneer de inwoners er zijn ingetrokken en ze ‘aan de slag gaan’ met de woning. Beleving is vanuit je keuken kunnen meepraten met je gasten in de zithoek, of ’s ochtends opstaan terwijl de wijde natuur zich – open en bloot – voor je ontplooit. Ontwerpen met een bepaalde beleving voor ogen is dan ook aartsmoeilijk. Maar een goeie architect? Die kan het gegarandeerd.

Moderne-villa-beleving-1

Fotograaf: Marcel van der Burg | marckoehler.nl | lees ook dit artikel!

6. Modernisme is géén stijl

“There should be as many styles of houses as there are kinds of people and as many differentiations as there are different individuals.” – Frank Lloyd Wright

Gemakshalve spreken we over huizen in moderne stijl, alsof er een welbepaalde moderne stijl is. Die is er, volgens de hierboven geciteerde Frank Lloyd Wright, níét. Modernisme is een visie, een manier van kijken. De woningen van Wright zijn daar het perfecte voorbeeld van. Ze zijn stuk voor stuk modernistisch tot in hun kern, maar zien er toch allemaal radicaal anders uit. Dat komt omdat de architect zich laat beïnvloeden door de omgeving, door de bouwheer, door nieuwe ontwikkelingen in de bouwwereld, …