Met veel tamtam en in aanwezigheid van niemand minder dan koningin Mathilde opende de vernieuwde Koningin Elisabethzaal eind november 2016 de deuren. Een lust zowel voor het oog als het oor, want er werd niet alleen voor een uitgekiende nieuwbouw gezorgd, maar ook heel wat aandacht besteed aan een excellente akoestiek. Heb jij de nieuwe Koningin Elisabethzaal nog niet kunnen bewonderen? We vertellen je graag wat je kunt verwachten!

Moderne architectuur in een historisch jasje

Aan de prachtige historische voorgevel van de Elisabethzaal werd niet geraakt, maar aan de binnenkant koos de Zoo van Antwerpen, bouwheer van het project, wel voor een volledige nieuwbouw. Renoveren, zo bleek uit uitgebreide studies, was geen optie. Maar niet getreurd: de nieuwe Koningin Elisabethzaal mag er wezen! Daar heeft het Britse architectenbureau Ian Simpson, dat eerder de ontwerpwedstrijd van de Zoo won, met veel verve voor gezorgd.

De Koningin Elisabethzaal: internationale bron van inspiratie

Energievriendelijk, elegant, flexibel en vooral: inspirerend. Wie de nagelnieuwe Koningin Elisabethzaal gedetailleerd wil omschrijven, kan zo gerust nog enkele lovende adjectieven uit zijn mouw schudden. Uit een blik op het programma blijkt al snel dat muzikanten en theatergezelschappen van over de hele wereld zich in de nieuwe zaal als een vis in het water zullen voelen. Van Cats over Mendelssohn en Schumann tot Kraftwerk 3D: het ontwerp van Ian Simpson zet Antwerpen als kunsthistorisch centrum nog maar eens op de internationale kaart.

Atrium

Authentieke en moderne elementen rijgt Ian Simpson meesterlijk aan elkaar door middel van de ZOOgallery, een grote hal met een glazen koepel die onder ander de vestiaire, de bar en de toiletten huisvest. In de galerij ligt de oorspronkelijke, bewaarde voorgevel van de zaal vlak tegenover de nieuwe structuur van het complex. Een atrium om u tegen te zeggen.

Het hoogste trapje op de toonladder

Ook de akoestiek van de nieuwe zaal is een applausje waard. Larry Kirkegaard, gerenommeerd akoestisch expert, kwam helemaal uit Chicago overgevlogen om de nagalmtijd te meten. Het verdict? Geen 10 op 10, maar 10+ op 10. Dit terwijl de voormalige zaal een score van 6 op 10 behaalde. “Andere zalen moeten op de tippen van hun tenen gaan staan om dit te bereiken”, aldus Kirkegaard.