Zien je collega’s je bijna niet meer zitten aan je bureau? Hoog tijd om orde te scheppen! Je bent namelijk veel productiever als je werkt aan een opgeruimd bureau. Enkele tips om orde in de chaos te brengen.

Opgeruimd staat netjes

Een opgeruimde werkplek is een opgeruimd hoofd. Raak je niet verder dan dingen verplaatsen in plaats van ze écht te ordenen? Deze tips kunnen helpen:

 

1.     Zorg voor voldoende opbergruimte

Een grote kast – het liefst op een armlengte afstand – is een aanrader. Is er geen plaats voor een grote kast, dan kun je onder je bureau werken met ladekasten op wieltjes, of opbergboxen. Leg de zaken die je vaak nodig hebt binnen handbereik.

2.     Geef alle bureaumateriaal een vaste plaats

Je kent het wel: doosjes en lades met een verzameling pennen en potloden die je zo goed als nooit meer gebruikt. Gooi schrijfgerief dat niet meer werkt gewoon weg. Kies vervolgens een lade waarin je al je kantoorspulletjes een vaste plaats geeft. Je kunt ook met aparte bakjes werken, die los op je bureau staan. Maar denk eraan: je hebt aan één pen en één potlood genoeg.

3.     Orden je paperassen

Groeit die stapel papier op jouw bureau zienderogen? Klasseer je paperassen dan in een mappensysteem. Voor de losse bladen schaf je sorteerbakjes aan. Markeer duidelijk wat in welk bakje hoort. Neem op het einde van de week de papierberg nog eens door en durf meteen weg te gooien wat je niet nodig hebt.

4.     Ruim tassen en blikjes geregeld op

Hou je werkblad rommelvrij. Ruim koffiemokken, lege blikjes en papiertjes op. Probeer er ook een gewoonte van te maken om alles op het einde van de dag weer netjes op z’n plaats te zetten.